كشفت الشيف هالة فهمي، تفاصيل وسبب وفاة زوجها في أول ظهر إعلامي لها، من برنامجها بعد وفاة زوجها أثر تعرضه لأزمة صحية.

وكانت كشفت الشيف هالة فهمي من قبل أن زوجها يعاني من السرطان، من خلال نشر صورة وعلقت عليها قائلة:"ربي إن زوجي قد مسه الضر وأنت أرحم الراحمين أرجوكم ادعوا له، مريض سرطان»، كما كتب في بوست أخر:" محتاجة استشاري أمراض دم وأورام وزرع نخاع ييجي البيت فورا".

وكان الدكتور خالد أبو العينين، مدير المعهد القومي للأورام، كشف تفاصيل مرض سرطان الدم والنخاع، مؤكدًا أنه يحتاج للعلاج الكيماوي، وحال عدم الاستجابة قد يكون الأمل الوحيد هو زراعة النخاع من أحد أقارب المريض من الدرجة الأولى، مع المتابعة لسنوات حتى لا يرتد المرض من جديد.

ونعت بالدموع الشيف هالة فهمي زوجها، قائلة: «لما أبويا مات محستش بالإحساس اللي حساه دلوقتي، وحتى أمي لما ماتت زعلت طبعا وحزنت، لكن الزعل والحزن على أمي وأبويا غير اللي أنا حساه دلوقتي، عارفين الجملة اللي بتتقال كده، أنا دوقت طعم المرار، أنا فعلا الفترة اللي فاتت دي أنا حاسة بمرار والوقت طعمه المرار حتى بوق المية طعمه مر حاسة إني لوحدي رغم كل الناس اللي حواليا».

واستطردت حديثها بصوت غمرته الدموع، قائلة: «أول مرة أطلع حلقة وهو مش قاعد دلوقتي بيتفرج، كان عنده الساعة 12 ميعاد مقدس، حتى لما الفترة الأخيرة كان تعبان وساعات يغيب عن الوعي، كان يركز وقت البرنامج، والساعة 12 يشاورلهم ويطلب منهم يفتحوا التليفزيون، ومتعودة إني أول ما أخلص الحلقة جري عليه ونحكي أقوله على كل حاجة».

واختتمت الشيف نعيها: «هو الونيس وهو عشرة العمر وحبيب العمر، هتقولولي هو في مكان أحسن، وأرتاح.. ربنا يجعل كل الألم اللي كان فيه شفيع ليه وفي ميزان حسناته، عشرة عمري».

المصدر : وكالات