ردت إيمي ابنة الفنان طلعت زكريا على الترويج لفيديو استخدم فيه صوت والدها الراحل بواسطة الذكاء الاصطناعي والحديث عن كونه توفي مقتولاً على يد أحد الفنانين مؤكدة أنها ستتخذ الإجراءات القانونية ضد الصفحات التي نشرت هذا الفيديو.

وأوضحت إيمي طلعت زكريا أنها تقدمت ببلاغ بالفعل بسبب ذلك الفيديو قائلة: "تقدمت ببلاغ لمباحث الإنترنت وعملت محضر وأخدت رقم المحضر، وماشية في إجراءات مقاضاة الصفحات اللي بتطلع شائعات".

وتابعت: "أول مرة يطلع شائعات بالشكل السخيف ده، وتريند الذكاء الاصطناعي بقى سخيف جدًا وبيتكلموا في حاجات مينفعش يتكلموا فيها، وطبيعي لما أشوف فيديو زي ده لازم أخد إجراء بطريقة أسرع، والمحضر هيكون في النيابة قريب".

وأعربت ابنة طلعت زكريا عن انزعاجها الشديد من تلك الشائعات والتشهير الذي يتعرض له والدها، قائلة: "مش أنا لوحدي اللي قدمت بلاغ فيه عدد كبير من أبناء الفنانين قدموا بلاغات، وإن شاء الله مش هنسكت على الموضوع ده المرة دي، لأنه بقى صعب وسخيف والتشهير بقى كتير".

ونفت إيمي طلعت زكريا التفاصيل الذي تحدث عنها الفيديو قائلة: "فوجئت بالفيديو.. وبشكر كل محبي طلعت زكريا اللي بيبعتوا أي حاجة بيشوفوها عن والدي ليا ولـ عمر.. عايزة أقول برضه والدي طول عمره سمعته طيبة، الفيديو بيقول أنا رجعت من الموت وكلام تاني ميتقالش.. والناس علقت عليه بأنها قالت ليه بتطلعوا الكل مقتول؟".. مضيفة:" والدي مكانش له أعداء نهائي كل الناس كانت بتحبه".

ولفتت إلى أنها تواصلت مع المسؤول عن الصفحة التي نشرت الفيديو، والذي أخبرها أن الهدف كان أن يتذكر الجمهور والدها، إلا أنها استنكرت الأمر قائلة: "لا مش عايزة الناس تدعيله لو الطريقة هتبقى بالشكل ده".

وأضافت:" الصفحة أزالت الفيديو بعد الكلام ما بينا.. لكن أنا مصممة اتخذ كل الإجراءات القانونية لأن الفيديو انتشر جدا وحقق 5 ملايين مشاهدة".

واختتمت ابنة طلعت زكريا مكالمة هاتفية لها على قناة المحور قائلة: ""طلعت زكريا خط أحمر سيبوا الراجل في حاله عند ربنا.. وسيبوا الناس تفتكره".

يذكر أن طلعت زكريا رحل عن عالمنا في أكتوبر 2019 بعد أن تعرض لأزمة صحية، وكان أخر أعماله فيلم حليمة أسطورة الشواطئ بالمشاركة مع ريم البارودي وبيومي فؤاد

المصدر : وكالات