تراجعت الفنانة المصرية منى فاروق، عن قرار اعتزالها الفن الذي كانت قد اتخذته قبل ساعات، لتعود وتناشد الفنان أشرف زكي نقيب المهن التمثيلية، والفنان أشرف عبد الباقي، لمساعدتها بعد سرد معاناتها بسبب امتناع الوسط الفني عن التعامل معها.

ونشرت منى فاروق توضيحاً لمعاناتها عبر حسابها الموثق على إنستغرام، مؤكدة أن الفن هو مصدر رزقها الوحيد وبدونه فهي لا تستطيع دفع إيجار منزلها.

وكتبت منى فاروق: "الكلام اللي بقوله ده خارج خالص عن فكرة إني أخد التريند وأعمل زي أي حد .. أنا قلت أعتزل الفن لسبب واحد وهو إن ده مصدر رزقي الوحيد اللي أنا بحبه وعايزة أشتغله، لكن لما أوصل لمرحلة إني مش عارفة أدفع إيجار بيتي حاجة تتعب".

وأكدت منى فاروق أنه قد تم مقاطعتها فنيا بصورة مبطنة، إذ إنها سمعت بأذنيها بعض صناع الأفلام وهم يرفضون التعاون معها، حتى لا تضر بأعمالهم.

وأضافت: "أنا محتاجة أشتغل عشان أقدر أعيش زي أي بني آدمة طبيعية.. أنا غلطت وربنا بيسامح.. ليه البني آدمين مش عايزين يسامحوا؟ أنا بسمع بودني بلاش منى عشان الفيلم ميضرش، ليه يا ربي أنا بقيت منبوذة من كل الناس؟".

أكملت منى فاروق: "أنا مش طالبة غير إني أشتغل في الحاجة اللي بحبها عشان أعرف أعيش .. المجتمع حاططني في المكان الوحش بس مش يمكن عايزة أبقى كويسة زي أي واحدة؟ ليه بتقفلوا قدامي كل حاجة؟".

وناشدت منى فاروق نقيب الفنانين أشرف زكي وأشرف عبد الباقي، ليساعدوها في إيجاد عمل فني تستطيع من خلاله العودة لممارسة حياتها بصورة طبيعية.

وناشدت قائلة: "عشان كده، أنا بناشد دكتور أشرف زكي والأستاذ أشرف عبد الباقي وشركات الإنتاج .. محتاجة الشغل عايزة أعرف أعيش .. ولما قلت قرار أعتزل من أجل لو حد شافني بشتغل في محل لبس أو أي شغل ميقولش إيه ده؟ والله مش طالبة غير أشتغل .. عايزة أشتغل أبوس إيديكم".

وكانت منى فاروق قد أعلنت يأسها من إيجاد تقدير لموهبتها، موضحة أنها تعبت من الوضع الراهن، لتعتزل الفن والسوشيال ميديا، قبل أن تعلن تراجعها بعد ساعات قليلة من نشرها هذا القرار.

المصدر : وكالات