يتبادل البعض النكات المضحكة واللطيفة في عيد الحب بجانب الرسائل والتهاني والتبريكات، حيث تستعرض لكم "الوطنية" عدد من النكات الطريفة بمناسبة عيد الحب وهي كالتالي:-

نكت عن عيد الحب 2023

في بنت كلما جاء عيد الحب تبكي، أمها تسألها ليش تبكي يا بنتي قالت لها كلما يجي عيد الحب أبي يصيح لك تعالي إلى الغرفة معي لك هدية، وأنا ما أشوفها، ههه هبلى.
سألو حكيم في عيد الحب، ما هو الحب؟ قيل لهم: هو عبارة عن حرفين ح: حيرة عند اللقاء ب: بكاء عند الفراق، سألو محشش نفس السؤال قال: هو عباره عن حرفين ح: حمار يكذب! ب: بقرة تصدق!.
في واحدة أسم حبيبها وحيد! وفي يوم عيد الحب دخلت محل تسأل في عندك هديه إلى حبيبي الوحيد، قالها أيوه عندي وحيد القرن.
مره واحد كان ماسك بوكيه ورد وماشي به في الشارع كان يوم عيد حب كل ما بنت تبصله يطلعلها لسانها ويقولها جايبه لحبيبتي.
مرة بعيد الحب كان في واحد حلو الآن بيقرا نكت هه مش أنت يا تيس.

كوميكس الفلانتاين والحبيبة في عيد الحب

دخل شاب إلى متجر الهدايا في عيد الحب فقال لصاحب المحل هل لديك بطاقة مكتوب عليها إلى حبيبتي الوحيده قال صاحب المحل نعم موجود قال طيب هات منها 22 بطاقه.
عيد الحب هو نفسه عيد الأضحى بس الخروف مختلف.
ليش مايفعلو عيد الأكل ونروح المطعم ونأكل ببلاش بدل عيد الحب وقله الأدب هاذي.
باقي كم يوم على عيد الحب في حدا بيحبني وساكت طيب، في حدا بدو يهديني شي طيب وردة حمراء، طيب يابسه كزبرة نعنع فجل بقدونس جرجير بقبل ماحدا اصلا عادي عيد الحب حرام
المجد للناس اللي عيد الحب بيعدي عليهم كأنه عيد العمال عادي يعني.
أهدته مصحفا في عيد الحب فقال لها شكرا حبيبتي هذه أجمل هدية فقالت له هذه ليست هدية أحلف أنك مش مصاحب عليي ومن وقتها خرج عن دينه.
حبيبتي يا قات وسط كفتة بين ابسرش واموت عليش سكتة حبيبتي ياقات يارداعي بين ابسرش واجي بغير داعي عيد حب مقوت.
قبل عيد الحب قالت اين انت يا زوجي العزيز قال أتعرفين محل الساعات الذي فيه ساعه اعجبتك قالت نعم قال انا عند صالون الحلاقه الذي بجانبه.

نكت عن الفلانتاين 2023

محشش نذل أخذ خطيبته في عيد الحب: على شركة فيراري للسيارات قالها: شايفه السيارة الحمراء؟ خطيبته انذهلت انصدمت قالت له: أه يا حبيبي شايفه! قالها: اشتريت لك مناكير نفس الون.
وحدة تسأل صديقتها: أيش أهداك زوجك في عيد الحب؟ قالت: الله يرحم حالي، ما أهداني شيء في عيد المسلمين، تبينه يهديني في عيد الكفّار.
محشش جالس مع حبيبته في يوم عيد الحب قال لها: عرفتي شنو أجمل شي فيك ؟ قالت له: لا ما عرفت ! ايش هو ؟ قال لها: لا ولا شي !! بس مجرد سؤال، لأني ما شفت فيك شي حلو.

قفشات مضحكة عن عيد الحب 2023

 

واحد بيقول لمراته، أنا النهاردة عايز رومانسية في البيت، راحت الزوجة سألت أمها: يعنى إيه رومانسية؟؟ الأم: مش عارفة بس احتياطي إنقعي الرز.

مرة واحد راح في نزهة مع عروسه وكان الأخير معًا فقال: أتدري ما هو الحب وما هو الإذن؟ قالت: لا ، قال: الحب مثل النجوم الجميلة في السماء. فقالت له: هل يحل؟

المرأة: ما هي الورقة التي في جيب بدلتك مكتوب عليها سوسو؟ الزوج: يا بنت هذا جائز هذا اسم الحصان نشجعه في السباق. صدقته المرأة وكانت وحيدة. وبعد أسبوع جلس الزوج في أمان الله وقراءة الاثنين مبتسما وفجأة جاء وقته وضربه على رأسه ببطانية البدلة !! الزوج: حسنًا يا فتاة حقًا ، من سمح بماذا أيضًا؟ المرأة: “حصانك على الهاتف.

أنا لا أحتفل بالحب لأنه في كل يوم أحظى بعطلة عيد الحب مع حبيبي ، هذا بالتحديد لا يصدقها لأنه أكثر عزلة أحبها.

مرة واحدة قالت لجوزها: إهدي يا حبيبى كده وارجع زى زمان الراجل طلقها ورجع لأيام العزوبية.

واحد قاعد في أمان الله بيقرا الجرنان، وفجأة جت مراته وضربته بغطا الحلة فوق دماغه، الزوج: فيه ايه يا بنت الحلال ؟.. ليه كدا ؟ الزوجة: إيه الورقة اللى فى جيب بدلتك ومكتوب عليها سوسو ؟ الزوج: يا بنت الحلال، ده اسم الحصان اللى بنشجعه فى السباق، الزوجه صدقته وراحت لحاله.. بعد اسبوع، الزوج قاعد فى أمان الله يقرا الجرنان، وفجأة جت مراته وضربته بغطا الحلة على راسه ! الزوج: خير يا بنت الحلال في إيه تانى ؟ الزوجة: “حصانك على التليفون.

نكت مضحكة لعيد الحب 

- مرة واحد ماشي مع خطيبته وآخر انسجام فقالها : عارفة إيه هو الحب وإيه الجواز؟
قالته : لا . قالها: الحب زى النجوم الجميلة اللي في السماء. قالتله : طب والجواز؟
قالها: دى البلاعة اللي واحنا بنبص على النجوم بنقع فيها.

- الزوجة: إيه الورقة اللي في جيب بدلتك ومكتوب عليها سوسو؟ الزوج: يا بنت الحلال، ده اسم الحصان اللى بنشجعه في السباق الزوجه صدقته وراحت لحالها... بعد اسبوع، الزوج قاعد في أمان الله يقرا الجرنان، وفجأة جت مراته وضربته بغطا الحلة على راسه!! الزوج: خير يا بنت الحلال في إيه تاني؟؟ الزوجة: "حصانك على التليفون".

- نساء العالم اتحدن وقررن أن لا يقوموا بأي أعمال في المنزل وبعد أسبوع تجمعوا ليعرفوا النتائج إلاضراب..فقالت الزوجة الفرنسية : أنا قلت لجوزي ميشيل أنا مش هعمل حاجة في البيت الأسبوع ده كله وقالت : أول يوم ما شوفتش حاجة تاني يوم ما شوفتش حاجة تالت يوم بدا يغسل ويمسح وقالي "أنتي بتتعبي أوي يا حبيبتى". وقالت الزوجة الانجليزية: أنا قلت لجوزي أنا مش هعمل حاجة خالص في البيت الأسبوع ده.. أول يوم مشوفتش حاجة تاني يوم بدا يعمل الأكل تالت يوم عشانى وغدانى برة. جت المصرية وقالت: أنا قلت لأبو العيال أنا مش هعمل حاجة في البيت الأسبوع دة وقالت أول يوم ما شوفتش حاجة تانى يوم ما شوفتش حاجة تالت يوم بدأت أشوف شوية بعيني الشمال.

- مرة دكتور دخل عنبر في سراية المجانين لقى واحد بيخبط دماغه في الحيطة سأل الممرضة ماله ده؟ قالت أصله كان بيحب واحدة ومتجوزهاش دخل العنبر اللي بعده لقى واحد بيضرب نفسه بالشبشب قالها وده ماله قالت ما هو دا اللي اتجوزها.

- واحد متجوز وقاعد في البيت وبيبص كتير في عقد الزواج مراته قالت له: بتبص في عقد الزواج ليه يا حبيبي؟ قالها: عمال بدور على ام تاريخ إنتهاء العقد موش لاقيه.

 

المصدر : وكالات