كشفت الفنانة التشيكيلة شاليمار الشربتلي الكثير من الأسرار عن حياتها الشخصية وعلاقتها بزوجها المخرج خالد يوسف.

وخلال لقائها مع الإعلامية سهير جودة على هامش حضورها أحد المعارض صرحت شاليمار الشربتلي بالعديد من التصريحات المثيرة للجدل، مؤكدة أنها عندما تزوجت خالد يوسف كانت تعرف أنه مخرج وليس شيخ مسجد.

وقالت شاليمار إنها الوحيدة التي تقوم بالرسم على السيارات، فهي رسامة تجريدية، ورسمت من قبل على سيارة ودخلت سباق الفورمولا وفازت، مشيرة إلى أنها لم تشعر بالخوف على الإطلاق: “لو خفت من الريشة مش هتقدر املكها، وده معترج حب يا إما اللون يتحول إلى عدو ويهجرك أو يكون حبيب لما تقربي منه”.

وكشفت عن سبب تسمية ابنتها على اسمها، قائلة: “والله مش أنا اللي اخترت الاسم لبنتي، لكن اللي اختاره خالد يوسف، عمل إنه رومانسي، واتفاجئت بيه بيكتب اسمها شاليمار، وهو فعلا كان وقتها رومانسي، أيام الرومانسية”.

وأكدت أنها لا تغار على زوجها بالرغم من تواجد بعض البنات حوله من أجل الحصول على فرصة من أجل التمثيل، قائلة: “لا خالص أنا مش بأغير، أغير عليه ليه ده هو اللي بيغير، وكون إن في بنات بتقرب منه لأن ده مجاله، انا متجوزتش شيخ مسجد أنا اتجوزت مخرج، وهو اتجوز رسامة، هو حواليه ناس كتير والرسامة حواليها ناس كتير، وعن قناعة ارتبطنا ببعض، وأنا أصلا شخص مش غيور ودي من مواصفات برج الدلو”.

وأوضحت أنها لا تعطي أي اهتمام للشائعات التي تخرج على زوجها، مشيرة إلى أنه شيء معادي لحياتها تقوم بتجنبه فوراً، قائلة: “أومال بقى اللي متجوزة دكتور نساء تعمل إيه، إنتي اختارتي الحياة دي فلازم تعيشيها، أنا مش بأغير خالص”.

 

المصدر : وكالات