قرر اليوتيوبر المصري أحمد حسن إعتزال اليتيوب للأبد، بعد الضجة الأخيرة التي أحدثها فيديو مقلب أحمد وزوجته بطفلتهما، والتي تم على إثره تقديمها للنيابة العامة وحبسهما.

وقال اليوتيوبر أحمد حسن، خلال فيديو بثه على حسابه على التيك توك، إنه ينتمى إلى أحد الأحياء الشعبية بالبساتين بالقاهرة، وتعرض لصدمة كبيرة وظروف منعته من دخول امتحان الثانوية وقرر النزول والعمل كمندوب مبيعات والحصول على الأموال.

 

@ahmed_hass3n

هعتزل اليوتيوب##إكسبلور

♬ الصوت الأصلي - ahmed hassan

وتابع: "من 4 سنين كده كنت في تالتة ثانوي عام وقبل الامتحانات بأسبوعين بالظبط قررت اني مدخلش الامتحانات بسبب صدمة كبيرة جدا حصلت لي في حياتي قبل الامتحانات بأسبوعين وساعتها أهلي اتصدمو وكل اللي يعرفني اتصدم وكله بقا شايفني فاشل".

واستطرد: "قررت ساعتها اني أثبت لهم عكس كده لكن مش بالكلام بالأفعال وأخويا الكبير ساعتها كان لسه متخرج وكان المفروض يشتغل اما مهندس كمبيوتر أو مهندس برمجيات وبما أن مكنش فيه أي شغل متاح ساعتها فكان شغال مندوب مبيعات وساعتها قررت اني انزل اشتغل معاه عشان ساعتها كنت شايف الدنيا كلها هي فلوس بس".

وبالبحث عن أصل الفيديو تبين أنه قديم ويعود تاريخ نشره إلى قبل عامين، وتحديدًا في 2018.

وكانت النيابة العامة أمرت بإخلاء سبيل الزوجين اليوتيوبر أحمد حسن وزوجته زينب من قسم البساتين بكفالة 20 جنيه، مع استمرار التحقيقات وتعهدهما بمراعاة طفلتهما «أيلين» وإبعادها عن السوشيال ميديا.

ووفقًا للنيابة العامة فقد عرض الفيديو تخويفهما للطفلة الصغيرة، والسخرية من خوفها، بهدف رفع نسبة مشاهدة المقطع بقناتهما سعيًا إلى تحقيق الربح.

المصدر : وكالات